På tur med Kennel Vinterborgen

Førpåsketuren 2008

Hykkelfjellet 2008.

Storlunet i Vera Var startpunktet for årets telt-tur

Det er tildels masse "masse" som skal pakkes med/ned for fire/fem dagers telt-tur.

Årets tur ble redusert med antall deltagere da influensaen inntok Steinkjer før start, deltagere ble Per Bjerkan og Siri Bjerkan (12 år), Oss selv Stein, Sivert (11 år)og Sissel.

Lena og Anne Berit var en viktig del av "logestikken" vår. Bilene måtte bli fraktet fra start til "målområdet" vårt:)

Turen var planlagt med litt slingringsmon da det var så tidlig påske og føre og været blir da mer bestemmende for lengden på dagsetappene og teltingen gjør oss mindre avhengig av stoppestedene. Bare noen dager før start kom det 50 cm "poffsnø" i fjellet. Så vi var veldig spente før start. Heldigvis kom plussgraderene og føre ble glimrene. Kartmessig så skulle turen gå fra Storlunet i Vera, (Verdal kommune) opp Lakadalen litt ned i Stigådalen over til Grønnlivatnet og finne teltplass i området til Gaundalen Fjellgård. Dag to fra Gaundalen over Heggsjøfjellet ned på Holden Fjellgård over Høgberget ned til Gjevsjøen og inn til Livsjøen for natt to. Dag tre fra Livsjøen over Gåstjønna og opp Seterlifjellet og over Snaufjellvatna, Narrajaervie, krysse Lurudalen, inn mellom Urdalsfjellet og Pliehtjesvijine for å kom øverst oppi Fossdalen(Finnkruhaugen) for natt tre. Dag fire fra Fossdalen opp og over Fossdalstjønna videre over storosttjønna, Austre osttjønn for så å gå opp over  østre del av Hykkelfjellet kom ned og over Ånesdalen over til Bustadtjønna og til Stortissvatnet og til Ove's hytte. Skiføre var så godt at det ble bare kaffestopp der og vi fortsatte helt fram til hytta våres i Laksjølia(Nordli)

Spent tospannkjører,Sivert. Alle trær med klatrepotensiale ble utprøvd,Siri fremst

Lakadalen bød på "ettersmøring"    Skjækerfjella reise seg foran oss

Tydelige spor etter en snørik vinter.

Så var vi oppe:) Ser her tilbake fra Lakadalen der vi kom.

"Hei no vil æ ha pause" Sier Astrid :)

Siri nyt sola:)    Fotografen blir lurt av skyggen sin:)

Østsiden av norske Skjækerfjella

Vi nerme oss Gaundalen og "eventyrfuruene" dukker opp.  Grønlivatnet i sikte.

Teltleiren er satt oppi lia til Gaundal fjellgård

Dag to, opp Heggsjøfjellet

Her ser vi inn i Sverige, rep her med Torrôen.  Her sees tre vatn, til venstre Skjelbreia, fremst Holden, bakerst Gjevsjøen

Ned Heggsjøfjellet ble snoboardan brukt:)

Full fres ned fjellsida!

Her er årets blinkskudd! Per er i Norge Siri er i Sverige:) Innsjøen Holden og Holdenshatten i bakgrunn

Gjevsjøen bydde på rennene vann og vi nerme oss andre teltplass som ble Livsjøen

Her fikk vi overaskene besøk av konkuransekjørerene Jan petter Amundsen, Julie og Jenny Vesterhus. Dem hadde siste langkjøring før start i Amundsen race. Vi turista fikk en lærerik kveld rundt bålet. Takk til dem for å sette av tid til oss. Totalt ble det 39 fire-fotinga og 8 to-fotinga som overnatta på Livsjøen

Dag tre er igang. Holmtjønnelva passeres.

Vi går opp Sæterlifjellet Gjevsjøen i bakgrunn

Snaufjellvatna i sikte.                   Pause ved Narrajaervie

Her krysses øvre del av Lurudalen, Skikkelig vind blåste oss over:)

Her har vi kommet over Lurudalen og bak oss ser vi: fra venstre, Lurusneisa, Finnhua, nordre Gauptjønnaksla

Her ser vi Guspiggen i sola lengst bort i bildet. Denne fjelltoppen sees fra alle kanter i lierne. Nesa settes mot Øvre del av Fossdalen, Her går vi skaret mellom Urdalsfjellet og  fjellet Plienhtjesvijene

Etter ei natt i Fossdalen, her i bakgrunn, settes kursen mot osttjønnen, Hykllfjellet,Tissvatnet og tilslutt hytta vår i Laksjølia.

Opp Hykkelfjellet

Hykkelfjellet                                                            Hundene på kjent "sti" ned fra Oves hytte v/ Stortissvatnet

Laksjøen, veis ende for denne turen.

Tusen takk til Siri, Per, Sivert, Stein og alle hundene for atter en kjæmpefin tur:)